woensdag 6 februari 2008

Deur in de zijgevel

De deur is in de zijwand geplaatst.
De roedeverdeling in de ramen daar twijfel ik nog over.
Op de foto lijkt het wel wat, maar in het echt vind ik de
roedeverdeling wat dik.
Misschien is een andere optie mooier, daar ga ik nog
mee experimenteren.
Ondertussen ben ik druk aan het brainstormen over
de keuken.
Wat ik wil blijkt niet makkelijk te realiseren omdat de
ramen te laag in de muur zitten om er nog een
keukenblok onder kwijt te kunnen.
Ik heb mooie tegeltjes maar het zijn er veel te weinig
om de hele keuken mee te betegelen.
Voor 1 muur zou ik er meer dan 2000 nodig hebben
en dat is prijstechnisch een beetje van de gekke.
Minstens 1 of 2 extra deuren in de keuken zou het
mooist zijn maar dat gaat weer ten koste van ruimte
tegen de muren waarvan er al niet veel is.
Een idee heb ik al wel maar daarvoor moet ik eerst
kartonnen malletjes van de inrichting maken om het
voor mezelf te visualiseren.
Zijn jullie in elk geval weer op de hoogte van waar
ik mee bezig ben :)
In elk geval eindelijk de beloofde foto van de zijgevel
met keukendeur:

maandag 14 januari 2008

Keukendeur

De binnenkant van de keukendeur heeft inmiddels een lijstje
van kersenfineer gekregen.
Dat maakt de binnenkant meteen een stuk sjieker
maar moet nog in de was gezet worden binnenkort.
Lakken durf ik niet goed aan, misschien komt de
fineer dan wel omhoog of trekt de deur krom en
dat is niet de bedoeling.
De voorkant van de deur is voorzien van het
houtsnijwerk en toch maar heel donkergroen geverfd.
Het ziet eruit alsof het al een heeeele oude deur is.
Ik krijg er hoe langer hoe meer plezier in.
Ondertussen ben ik bezig met de zijgevel waar de
deur inkomt.
En de deurpost is ook nog niet geverfd.
Het is eigenlijk allemaal niet zoveel werk maar het moet
tussendoor steeds een dag drogen, daarom lijkt het
enorm lang te duren.
Dagenlang ben ik het internet al aan het afstruinen maar
de goede deurknop heb ik nog steeds niet gevonden.
Als ik die niet alsnog vind dan laat ik de deurknop er nog
even af.
De deur is naar een voorbeeld uit het boek Hollandse
Pronkpoppenhuizen geschreven door Jet Pijzel.
Het oorspronkelijke idee was een ornament plakken op de keuken
(buiten) deur, maar dat zag er veel te grof uit.
Dus besloot ik het ornament te snijden uit hout.
Hout zagen doe ik weinig, meestal snij ik het.
Nog zo’n afwijking:ik moet altijd
aan miniaturen en materialen voelen.
Anders koop ik het niet.
                                        
Het eerste probeersel was erg goed gelukt maar bleef hangen aan mijn
mouw toen ik opstond en viel in wel 20 stukken kapot.
Lijmen bleek geen optie, het moest opnieuw.
Deze tweede versie wordt dan ook met de grootste omzichtigheid
behandeld.
Een derde keer daar heb ik echt geen zin in.
De binnenkant van de deur is gefineerd met kersenfineer, er komt
nog een latje rondom, tegen de tocht en gewoon voor het mooi.
Hoewel geschiedkundig onjuist, twijfel ik of ik de buitenkant van de
deur donkergrijs zal schilderen of aubergine-rood, een van mijn
favoriete kleuren.
Donkergroen zou ook kunnen en klopt geschiedkundig gezien wel,
maar ja, dat vind ik weer geen mooie kleur.
Dat geldt ook voor donkerblauw.
Beslissingen, beslissingen….

dinsdag 11 december 2007

Rechtergevel ook klaar

De rechtergevel is inmiddels ook klaar. Nu nog deuren scoren en fotoos maken van het resultaat.
Het gaat veeeel langzamer dan verwacht, zal wel komen doordat ik met teveel verschillende
dingen tegelijk bezig ben :) .
April 2008:
Voor de deuren kan ik niet vinden wat ik wil, dus dat wordt ook zelfmaken. Grrrrr... 

donderdag 6 december 2007

Linkergevel geverfd

Alles wat tegen kon zitten zat ook tegen de laatste weken, maar allaa, de stenen zitten tegen
de linkergevel en de gevel is geverfd.
De kleur daar ben ik uiteindelijk helemaal tevreden mee, het wordt een prachtige vergane-chique look.
Ook de raamkozijnen zijn geverfd in dezelfde kleur.
De ornamentjes voor op de kozijnen heb ik besteld bij Dienke van De Stolp, die altijd vriendelijk is en supersnel levert.
Ook de ornamentjes zijn geverfd.
Tot dusver verliep alles soepel en volgens plan.
Toen kwam ik, zoals voorzien, materiaal tekort en kwam er vervolgens achter dat de winkel die mijn
benodigdheden levert, failliet en inmiddels gesloten is.
Over tot het maken van een roedeverdeling voor de ramen dan maar.
En daar kwam nog meer ellende.
Eerst waren de latjes scheef, toen braken ze af en toen er eindelijk een goed gelukt was dacht de kat
dat ze een nieuw speeltje gehad had.
Dus die kon ook de prullebak in (de knutsel, niet de kat).
Ben nu nieuwe latjes op maat aan het snijden, maar hopen dat dit wel goed gaat.
Anders moet een alternatief bedacht worden.
Het oorspronkelijk idee was de bovenkant van de gevel te verfraaien met gipsen ornamenten, maar daar zie ik voorlopig nog van af, ik vermoed dat dat meer afbreuk doet aan het geheel dan het toevoegt.
In een later stadium kan dat eventueel altijd nog.
Ook de deur en het deurkozijn moeten nog gemaakt worden.

dinsdag 20 november 2007

De buitenkant

Na maanden tevergeefs op zoek te zijn geweest naar stenen voor de buitengevel
ben ik er zelf maar aan begonnen.
Het moet zo’n echte oude gevel worden, opgetrokken uit langwerpige blokken.
Zo’n authentieke gevel heb ik gezien en de stenen opgemeten, de hoogte van een
stenenlaag is 26 cm!
Jaja, vroeger wisten ze wel wat bouwen was…
Ik begin met de zijgevels omdat de voorgevel nog veranderd gaat worden en dubbel werk
is zonde van de tijd (en materiaal).
De gevel in een creme/heel zacht geel verven.
Vanavond verf gemengd en geschilderd, morgen en overmorgen plakken.
Ik kom materiaal tekort, dus volgende week zal ik er ook nog wel mee zoet zijn.
De weken daarna is het tijd voor het werk aan de ramen, roedeverdeling maken, verven
en plaatsen.
En dan komt het leukste….. het verouderen van de gevel en de verdere afwerking.
Het huis is geen nieuwbouwwoning en dat is te zien.
Het dak heeft al meer dan een storm doorstaan en ook aan de buitengevel is te
zien dat regen en neergeslagen roet hun sporen hebben achtergelaten.
Nou maar hopen dat het uiteindelijk resultaat wordt zoals ik het voor ogen heb, en
dat alles niet van de muren komt, tenslotte heb je overal ook de factor geluk bij nodig.
Het uitbouwen van het huis ligt nu even stil, een deel is al klaar maar ik ben er nog
niet helemaal uit wat ik achter elke kamer wil maken.
Normaal gesproken ben ik vrij impulsief in dit soort zaken, ik zet vrij gemakkelijk
ergens de zaag in, maar dit gebeurt beter met wat beleid, ik ken mijn eigen beperkingen.
En enorme gaten onzichtbaar dichtmaken is niet m’n sterkste kant.

donderdag 27 september 2007

Uitbouwen

Het huis is groot genoeg maar toch miste ik iets….. doorkijkjes.
Ik vind dat doorkijkjes een huis veel spannender maken, echter en knusser.
Wanneer er een stukje aangebouwd is, kan ik het trappenhuis een stuk groter maken.
Of een tuin realiseren.
Of de illusie van een tuin creeeren.
En van 1 kamer kan ik dan een zaal maken.
En achterkamertjes.
En… en….
Dus heb ik de decoupeerzaag in de achterwand gezet. Het resultaat laat ik hier binnenkort zien.

vloer zolder

De vloer voor de zolder is inmiddels klaar, een lichte vloer die in de was is gezet.
Het vloertje voor de overloop is ook af, het is een eiken fineervloer geworden.
Ook verschillende keren in de was gezet.
Het is wel een heel gepriegel met al die kleine stukjes fineer, maar erg leuk om te doen.
Het was meteen ook een goede oefening voor een vloertje dat in een van de kamers op de eerste verdieping komt.
Dit vloertje heb ik gesneden uit peren-, kersen-, limba-, beuken-, esdoorn-, en noten-fineer.
Er zit een sterpatroon in.
Toen het af was vond ik het toch iets te licht dus heb ik het vloertje met lak in kersenkleur afgelakt.
Nu is het precies de kleur die ik wilde dus het kan straks zo het huis is.
gefineerde vloer/veneered floor