Posts tonen met het label keukendeur. Alle posts tonen
Posts tonen met het label keukendeur. Alle posts tonen

woensdag 6 februari 2008

Deur in de zijgevel

De deur is in de zijwand geplaatst.
De roedeverdeling in de ramen daar twijfel ik nog over.
Op de foto lijkt het wel wat, maar in het echt vind ik de
roedeverdeling wat dik.
Misschien is een andere optie mooier, daar ga ik nog
mee experimenteren.
Ondertussen ben ik druk aan het brainstormen over
de keuken.
Wat ik wil blijkt niet makkelijk te realiseren omdat de
ramen te laag in de muur zitten om er nog een
keukenblok onder kwijt te kunnen.
Ik heb mooie tegeltjes maar het zijn er veel te weinig
om de hele keuken mee te betegelen.
Voor 1 muur zou ik er meer dan 2000 nodig hebben
en dat is prijstechnisch een beetje van de gekke.
Minstens 1 of 2 extra deuren in de keuken zou het
mooist zijn maar dat gaat weer ten koste van ruimte
tegen de muren waarvan er al niet veel is.
Een idee heb ik al wel maar daarvoor moet ik eerst
kartonnen malletjes van de inrichting maken om het
voor mezelf te visualiseren.
Zijn jullie in elk geval weer op de hoogte van waar
ik mee bezig ben :)
In elk geval eindelijk de beloofde foto van de zijgevel
met keukendeur:

maandag 14 januari 2008

Keukendeur

De binnenkant van de keukendeur heeft inmiddels een lijstje
van kersenfineer gekregen.
Dat maakt de binnenkant meteen een stuk sjieker
maar moet nog in de was gezet worden binnenkort.
Lakken durf ik niet goed aan, misschien komt de
fineer dan wel omhoog of trekt de deur krom en
dat is niet de bedoeling.
De voorkant van de deur is voorzien van het
houtsnijwerk en toch maar heel donkergroen geverfd.
Het ziet eruit alsof het al een heeeele oude deur is.
Ik krijg er hoe langer hoe meer plezier in.
Ondertussen ben ik bezig met de zijgevel waar de
deur inkomt.
En de deurpost is ook nog niet geverfd.
Het is eigenlijk allemaal niet zoveel werk maar het moet
tussendoor steeds een dag drogen, daarom lijkt het
enorm lang te duren.
Dagenlang ben ik het internet al aan het afstruinen maar
de goede deurknop heb ik nog steeds niet gevonden.
Als ik die niet alsnog vind dan laat ik de deurknop er nog
even af.
De deur is naar een voorbeeld uit het boek Hollandse
Pronkpoppenhuizen geschreven door Jet Pijzel.
Het oorspronkelijke idee was een ornament plakken op de keuken
(buiten) deur, maar dat zag er veel te grof uit.
Dus besloot ik het ornament te snijden uit hout.
Hout zagen doe ik weinig, meestal snij ik het.
Nog zo’n afwijking:ik moet altijd
aan miniaturen en materialen voelen.
Anders koop ik het niet.
                                        
Het eerste probeersel was erg goed gelukt maar bleef hangen aan mijn
mouw toen ik opstond en viel in wel 20 stukken kapot.
Lijmen bleek geen optie, het moest opnieuw.
Deze tweede versie wordt dan ook met de grootste omzichtigheid
behandeld.
Een derde keer daar heb ik echt geen zin in.
De binnenkant van de deur is gefineerd met kersenfineer, er komt
nog een latje rondom, tegen de tocht en gewoon voor het mooi.
Hoewel geschiedkundig onjuist, twijfel ik of ik de buitenkant van de
deur donkergrijs zal schilderen of aubergine-rood, een van mijn
favoriete kleuren.
Donkergroen zou ook kunnen en klopt geschiedkundig gezien wel,
maar ja, dat vind ik weer geen mooie kleur.
Dat geldt ook voor donkerblauw.
Beslissingen, beslissingen….